Darjeeling-Nepal Tea Tour 2014

Programma

Dag 1 Amsterdam – Delhi (India)
Vandaag vertrek je per vlucht naar Delhi (India). Diner en overnachting in airport hotel Delhi.

Dag 2 Delhi – Bagdogra
We nemen een binnenlandse vlucht naar Bagdogra. Hier worden we opgehaald door de chauffeur die ons – met een picnic onderweg – naar Darjeeling en het luxe Glenburn Tea Estate zal rijden: onze basis voor de komende dagen. Hier zulllen we in de meest prachtige omgeving en in alle luxe worden onthaald door de familie van Glenburn Tea Estate en ondergedompeld worden in de lokale (thee-) cultuur. De thee waaraan Darjeeling haar naam heeft gegeven is beroemd en wordt ook wel de champagne onder de theesoorten genoemd. Het gebied wordt gekenmerkt door theeplukkers met grote manden op hun rug verscholen tussen de struiken van de groene theevelden. De met sneeuw bedekte bergen op de achtergrond maken het plaatje compleet.

Na een ontvangst, uitleg over het programma en een film over Glenburn Tea Estate, dineren we in het statige landhuis waarna we ons kunnen terugtrekken in de luxe bungalows met uitzicht over de theevelden van Darjeeling. Glenburn is een paradijselijk plekje gelegen op een heuvel boven de rivier de Rungeet, hoog in de Himalayas. De mooie bungalows hebben luxe kamers die namen dragen als The Planters’ Suite en The Camellia Suite.

Dag 3 Darjeeling
Na het ontbijt in de tuin bezoeken we de Glenburn school, waar we de kinderen ontmoeten die op de Glenburn plantage wonen. We bezoeken de theetuinen, doen een fabriekstour en schuiven aan voor een tea tasting. Manager Parveez neemt ons mee naar de Nursery en de tuin waar de jonge theeplanten groeien en geeft ons een (landbouwkundige) les over variëteiten. In de avond worden we ontvangen door de eigenaar van de plantage die ons inzicht zal geven in de geschiedenis en dagelijkse gang van zaken op een theeplantage in Darjeeling.

Dag 4 Darjeeling
In de ochtend rijden we naar de delen van de theetuinen waar op dit moment geplukt wordt. We vergezellen de pluksters en krijgen zelf de kans om theeblaadjes te plukken en vragen te stellen. We vervolgen onze weg en doen een trekking van enkele uren dwars door de bergen en dorpen van Darjeeling richting het kamp van de Glenburn-familie. Hier, aan de rivier die Darjeeling van Sikkim scheidt, schuiven we aan voor een luxe picnic en om uit te rusten van de tocht. We worden opgehaald door de manager van de fabriek die ons meeneemt naar een weegstation, waar alle pluksters aan het einde van de dag bijeenkomen en waar hun manden worden gewogen om te registeren hoeveel ze die dag hebben geplukt. We rijden terug naar de fabriek om te zien hoe de geplukte blaadjes van die dag arriveren bij de fabriek en het verwelken kan beginnen. In de avond eten we met de andere gasten op de plantage en vervolgen we onze theediscussie van de avond ervoor met de eigenaar van Glenburn Tea Estate.

Dag 5 Darjeeling
Je kunt Darjeeling niet bezocht hebben zonder Darjeeling stad gezien te hebben. Vandaag vetrekken we naar Darjeeling-stad. Darjeeling is een nog onbedorven hill station in de Engelse stijl, omgeven door groene heuvels. In de smalle en steile straten hangt een ontspannen sfeer. Het leven speelt zich voornamelijk op straat af. We wandelen door de straten van Darjeeling, bezoeken het Mountaineering Institute en drinken een kopje thee in een theehuis. Uiteraard nemen we de romantische Toy Train, de beroemde Darjeeling Himalayan Railway, die tegenwoordig als World Heritage Site te boek staat bij UNESCO. Zigzaggend en puffend gaan we omhoog dwars door lokale dorpjes heen.

In de avond organiseert Glenburn Tea Estate een ‘bonfire cultural program’ voor ons met kampvuur en lokale dans.

Dag 6 Darjeeling – Ilam (Nepal)
Vandaag vertrekken we met de auto naar de grens met Nepal via Kakarvitta, waar we worden opgehaald door een chauffeur en naar onze gastheer in Nepal worden gebracht. Hier zullen we verblijven op de theetuinen van Udaya die het bijzondere Sunderpani (beautiful water) project leidt bij het dorp Fikkal in het belangrijkste theedistrict van Nepal: het prachtige, heuvelachtige Ilam. We zijn uitgenodigd om bij de (kleine) theeboeren van het Suderpani project in huis te verblijven. Zij zullen de komende dagen voor ons zorgen. Het contrast met Darjeeling is groot: het verblijf is zeer eenvoudig, maar des te authentiek.

Dag 7 Ilam
Na het ontbijt bij onze gastgezinnen neemt de fabrieksmanager ons mee voor een rondleiding in de fabriek en uitleg over de verschillende stappen in het proces van de First Flush. We doen een tea tasting waar we de verschillende flushes van de Sunderpani coöperatie proeven.

Na de lunch bezoeken we de theevelden waar op dit moment ook geplukt wordt. Met een kleine truck rijden we door de tuinen van het Sunderpani project en zien de kleine boerderijen en de vele pluksters die met zakken thee op hun rug, onderweg zijn naar de fabriek.

Dag 8 Ilam
Vandaag zullen we te zien krijgen wat het betekent om biologische thee te verbouwen. Voordat het Sunderpani project startte, werden de vers geplukte blaadjes over de grens naar Darjeeling vervoerd. Door de lange tocht ging de kwaliteit omlaag en kregen de boeren slechts lage prijzen voor hun thee. Daarnaast ontbrak het aan (agrarische thee-)kennis in Nepal. In samenwerking met de German Society for International Cooperation (GIZ), TeeGschwendner en Ghorka Tea Estate werd het (bio) Sunderpani project opgezet, waarbij 100 kleine boeren uit het kleine dorp Fikkal gingen samenwerken. Inmiddels hebben 400 kleine theeboeren zich aangesloten en hebben de gezinnen een zeker bestaan opgebouwd met hun biologische theetuin. De laatste jaren ontwikkelt Nepal beetje bij beetje een eigen identiteit in de thee die men hier maakt.

We bezoeken lokale boeren waar we rondleidingen krijgen en les in de biologische theelandbouw. Van het bio-gas tot de koeien die van groot belang zijn voor de biologische bemesting van de theetuin.

Dag 9 Ilam
We brengen een bezoek aan de gezellige Ilam Bazaar, bezoeken de oudste theefabriek van Nepal en maken een lange wandeltocht door de heuvels en langs bergdorpjes en boerenfamilies, over zandpaden en rotsachtige weggetjes, langs kleine en grotere theetuinen, door een rivier en door een bos en eindigen voor een maaltijd bij een gastgezin op de berg Antu. Via het dropje Fikkal rijden we terug naar de plantage voor een vraag-en antwoord gesprek met de landbouwmanager.

Dag 10 Ilam – Kakarvittta – Bagdogra – Delhi – Amsterdam
We rijden terug naar de grens met India, waar we worden opgewacht door een andere chauffeur die ons terug zal brengen naar Bagdogra. Vanuit hier nemen we een binnenlandse vlucht naar Delhi, waar we in het airport hotel kunnen douchen en dineren in afwachting van onze terugvlucht – laat in de avond – naar Amsterdam.

Het reisprogramma is onderhevig aan verandering.